Trappa i Hovefossen blei offisielt opna av Klima- og miljøminister Sveinung Rotevatn 01.06.21.
I forbindelse med at Nordic Mining er pålagt overvåking av smoltutvandringen, har Skandinavisk Naturforvaltning satt opp videoovervåking.
Otra Laxefiskerlag filmer hvert år med drone hele otra fra Sødal til Vigelands Brug. Dette gir en verdifull dokumentasjon på endringer i elva, spesielt med tanke på omfang av gyting.
Vi mener at det å stoppe fisket og la elva være i ro fra 1. september har en god effekt på gytingen i elva.
Også i år har Otra Laxefiskelag utført Elfiske i sidebekker.
Resultatene er gitt i vedlagt fil. Det er greit med ungfisk i bekkene.
Styre har vedtatt døgnkvote for fang og slipp. Det er frå kl.18:00 26.06.20 vedtatt av Nausta elveigarlag døgnkvote på 5 laks for gjennutsetting/CR.
Ei flott reportasje frå Nausta i Vestlandsrevyen på NRK og NRK nyheter :-)